Σελίδες

Τετάρτη 16 Ιουνίου 2010

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ Η΄ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΤΟΛΙΣΘΗΣΗ;


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ  ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ Η΄ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΤΟΛΙΣΘΗΣΗ;
Του Δημήτρη Δερμιτζάκη,      Δάσκαλος  στο 34ο Δημοτικό Σχολείο
 Είναι ακόμα νωπό στη μνήμη μας το γεγονός της εξαγγελίας των δυσβάσταχτων οικονομικών μέτρων , όπου η Ευρώπη και το Δ.Ν.Τ μας επέβαλαν, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο τομέα. Παρά  τις τόσες απεργίες, αλλά και τις διαμαρτυρίες των συνδικάτων και των εργατικών τάξεων, τα μέτρα, όπως ήταν αναμενόμενο, δυστυχώς ψηφίστηκαν.
Σ΄  αυτή, λοιπόν, την περίοδο όπου περικόπηκαν επιδόματα και σχεδόν χάθηκαν ο 13ος και 14ος μισθός , οι εκπαιδευτικοί όλης της χώρας αντιμετωπίζουν μια πρωτοφανή,  εσκεμμένη,   από το υπουργείο  επίθεση, που έχει ως σκοπό την επιβολή μιας σειράς  μέτρων , που μόνο σε αναβάθμιση  της εκπαίδευσης δεν μπορούν να  οδηγήσουν. Τα θεσμικά  προβλήματα που μας «άνοιξε» η υπουργός παιδείας και οι «σύμβουλοί» της ήρθαν σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης για να θεωρηθούν από την κοινωνία ως αναγκαία. Γι’ αυτό και σ’ αυτό το άρθρο δεν απευθύνομαι μόνο στους εκπαιδευτικούς που λίγο πολύ γνωρίζουν την κατάσταση μέσα στα σχολεία, αλλά και σε όλη την κοινωνία, ιδιαίτερα δε στους γονείς,  που «βομβαρδίζονται» καθημερινά από συνθήματα όπως: «πρώτα ο μαθητής», «Νέο Σχολείο»  και αλλά τέτοια εφευρήματα! 
Επειδή ήδη, λοιπόν, κατηγορήσαμε τη θεωρία και τη φλυαρία, θα γίνω πιο συγκεκριμένος και σαφής. Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε και ενώ βαδίζουμε προς το τέλος της σχολικής χρονιάς , ότι 800 Δημοτικά Σχολεία  ορίστηκαν ως    Ολοήμερα  ενιαίου αναμορφούμενου προγράμματος με εγκύκλιο του υπουργείου. Αναρωτιόμαστε,  γιατί για άλλη μια φορά η  κ.Διαμαντοπούλου  αιφνιδιάζει με  τέτοιο τρόπο την εκπαιδευτική κοινότητα και κατ’ επέκταση τους μαθητές και τους γονείς τους; Χωρίς καμιά συζήτηση με τους Συλλόγους των  Διδασκόντων,  τους Σχολικούς Συμβούλους ,  τους Συλλόγους γονέων και κηδεμόνων και τα αρμόδια συνδικαλιστικά όργανα! Με ποιες διαδικασίες και ποια κριτήρια επιλέχθηκαν αυτά τα σχολεία; Ήδη έχουν συμπεριληφθεί  στη λίστα σχολικές μονάδες που η κτιριακή  και  υλικοτεχνική τους υποδομή είναι απαράδεχτη! Βρίσκονται σε παραρτήματα  και σε ενοικιαζόμενες αίθουσες διδασκαλίας μέσα στους δρόμους, με την αγωνία κάθε μέρα των δασκάλων και των γονέων ώστε να αποφευχθεί κάποιο ατύχημα εις βάρος των παιδιών! Γιατί δεν επιλέχθηκαν και σχολεία μικρότερης οργανικότητας, ώστε μετά από πιλοτική εφαρμογή να εξαχθούν συμπεράσματα και να αναδειχθούν οι όποιες δυσκολίες πριν την πλήρη εφαρμογή του προγράμματος; Είναι δυνατόν να προσπαθούν να κάνουν αλλαγές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση με τέτοια προχειρότητα;
Βέβαια η ηγεσία του υπουργείου παιδείας θα προσπαθήσει να πείσει την κοινή γνώμη και τους γονείς με την κλασική ρητορεία ότι αυτά  το προγράμματα  εφαρμόζονται και  στην Ευρώπη. Δε σας συμφέρει, κυρία υπουργέ, να μπούμε στη διαδικασία σύγκρισης με τις άρτια εξοπλισμένες σχολικές μονάδες του εξωτερικού και μάλιστα τη στιγμή κατά την  οποία σαφέστατα  έχετε ανακοινώσει ότι δε θα υπάρξει καμία νέα δαπάνη από τον κρατικό προϋπολογισμό. Να  ενημερώσουμε, λοιπόν εδώ, κυρίως τους γονείς, ότι σχεδιασμοί για αλλαγές και αναβαθμίσεις στα εκπαιδευτικά συστήματα όλων των χωρών  της Ευρώπης έχουν παρθεί με επίσημες  αποφάσεις στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Λισσαβόνας το 2000. ‘Έτσι και στην  Ελλάδα δόθηκαν χρήματα από κοινοτικούς πόρους, για να γίνουν σε ορίζοντα  δεκαετίας, κάποιες «βαθιές» τομές στην εκπαίδευση. Τελικά όμως, με μεγάλη ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων, μέσα στη δεκαετία, δομικές και  ουσιαστικές αλλαγές  δε συντελέσθηκαν. Ερχόμαστε, λοιπόν, τώρα στην αρχή της επόμενης δεκαετίας και καλούμαστε να λογοδοτήσουμε για τα χρήματα που δόθηκαν στον τομέα της εκπαίδευσης και γιατί δέκα χρόνια δεν έγιναν σταδιακές βελτιώσεις  από τα εκάστοτε Υπουργεία Παιδείας. Μπορούν λοιπόν αυτές οι μεταρρυθμιστικές αλλαγές,  να αναπληρωθούν βιαστικά μέσα σε έξι με οκτώ μήνες? Τα συμπεράσματα  μπορεί να τα εξάγει ο καθένας μόνος του.
              Πρέπει, όμως, εδώ να διευκρινίσουμε κάτι σημαντικό. Η αντίδραση των δασκάλων δε γίνεται για κανένα άλλο λόγο, πλην του ότι δεν επιθυμούν  να υλοποιούνται  αλλαγές στην εκπαίδευση με προχειρότητα και χωρίς διάλογο με τους  άμεσα εμπλεκόμενους  φορείς. Δεν είμαστε εναντίον καμίας αλλαγής που  θα έχει καθαρά σκοπό την άρτια εκπαίδευση -σε όλους τους τομείς- των μαθητών στην πρωτοβάθμια, που αποτελεί τη βάση για τη μετέπειτα πορεία τους στις άλλες βαθμίδες. Ενημερώνουμε τους γονείς, γιατί δεν θέλουμε να γίνει το «Νέο Σχολείο»  ένα καινούριο «παιδοφυλακτήριο», όπως έχει καταλήξει το ολοήμερο σχολείο σήμερα. Γνωρίζουμε όλοι ότι το ολοήμερο πλέον, λόγω  της ελλιπής χρηματοδότησης των τελευταίων χρόνων, έχει χάσει τον πρωταρχικό του σκοπό. Να θυμίσω, επίσης, ότι πριν από κάποια χρόνια είχαν δημιουργηθεί πάλι κάποια «ολοήμερα σχολεία» «ενιαίου προγράμματος» τα λεγόμενα «πιλοτικά ολοήμερα» , τα οποία χωρίς καμία στήριξη από το κράτος σε ένα μεγάλο βαθμό απέτυχαν!  Οφείλουμε λοιπόν και αυτό  να το επισημάνουμε γιατί δεν  επιθυμούμε να συμβεί το ίδιο  και με τις  νέες εκπαιδευτικές αλλαγές!
Θέλω  τέλος να αναφερθώ  στις θεσμικές «αλλαγές»  που  επιχειρούνται βιαίως να γίνουν τους τελευταίους μήνες από το  Υπουργείο Παιδείας. Ψηφίσθηκε προ καιρού μεταξύ άλλων  και η «τιμωρία» των πρωτοδιόριστων να κάνουν τρία χρόνια  στο σχολείο που θα τοποθετηθούν. Γιατί το υπουργείο δεν προχωρεί στην αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων, που αποτελεί πάγιο αίτημα των εκπαιδευτικών ώστε  τους  δώσει τουλάχιστον κίνητρα; Πράγμα εύκολο και χωρίς κανένα οικονομικό κόστος! Επίσης θα θέλαμε  το επιτελείο του  υπουργείου να μας δώσει απάντηση  σε ποια  παιδαγωγική έρευνα  βρήκε  γραμμένο ότι μπορούν να αντεπεξέλθουν σε 10 ώρες διδασκαλίας επιπλέον οι μαθητές της πρώτης και της δευτέρας τάξης του δημοτικού. Και ένα παραπάνω όταν οι 2 από τις 10 ώρες αυτές θα είναι το μάθημα των Αγγλικών. Επιπλέον  πώς θα στελεχωθούν  φέτος  τα σχολεία καθώς σύμφωνα με τα λεγόμενά της υπουργού ο αριθμός των μόνιμων εκπαιδευτικών θα μειωθεί στο 50% και για τους αναπληρωτές τηρείται , μέχρι πρότινος, «σιγή ιχθύος»;      
                   Βέβαια, η ηγεσία του υπουργείου ανακοινώνει ότι έχει βάλει στόχο να εξοικονομήσει εκπαιδευτικούς από τη μείωση των αποσπάσεών τους σε διάφορους φορείς! Εμείς συμφωνούμε και, παρά την επιφυλακτικότητά μας για την επιτυχία αυτού του στόχου, ευχή όλων είναι να γίνει πραγματικότητα . Αυτό που σίγουρα όμως απαξιώνει την εκπαίδευση και γίνεται τροχοπέδη στη μάθηση  των παιδιών είναι η εξοικονόμηση  εκπαιδευτικών από τις συμπυκνώσεις τμημάτων με αποτέλεσμα να δούμε 25άρια τμήματα(και άνω!) σε πολλές σχολικές μονάδες. Το σίγουρο πάντως είναι ότι η κυβέρνηση  έχει δεσμευθεί με  ένα  Σύμφωνο Σταθερότητας απέναντι στην Ευρώπη με το οποίο δεν μπορεί να κάνει  διορισμούς  στο Δημόσιο, εκτός από την Υγεία και την Παιδεία όπου θα γίνεται ένας προς ένα∙      δηλαδή  θα πρέπει να αναπληρωθούν ακριβώς οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα πάρουν σύνταξη. Φέτος το σίγουρο είναι ότι θα υπάρξει ένα μεγάλο «κύμα» φυγής    δασκάλων και καθηγητών, λόγω των καινούριων ασφαλιστικών μέτρων ! Δεν οφείλει λοιπόν το υπουργείο να  τους  αντικαταστήσει  με καινούριους διορισμούς;  Αναμένουμε τις εξελίξεις  και “ Ίδωμεν “  για περαιτέρω  δυναμικές κινητοποιήσεις  το Σεπτέμβρη… 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου