Σελίδες

Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2010

Ανακρίβειες και λάθη σε άρθρο της εφημερίδας «Καθημερινή» σχετικά με το σχολικό χρόνο στην Ελλάδα, του Στέφανου Φατόλα

Ανακρίβειες και λάθη σε άρθρο της εφημερίδας «Καθημερινή» σχετικά με το σχολικό χρόνο στην Ελλάδα, του Στέφανου Φατόλα

07/11/2010 - 16:05

Διαβάζοντας χθες το άρθρο της εφημερίδας με τίτλο «Λιγότερες μέρες σχολείο στην Ελλάδα», παραξενεύτηκα! Σε σχετική αναζήτηση που είχα κάνει παλιότερα δεν είχα διαπιστώσει να προκύπτει κάτι τέτοιο. Συγκεκριμένα η έκθεση του Ο.Ο.Σ.Α. (Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία κι Ανάπτυξη),που δημοσιεύθηκε πέρυσι δίνει τα εξής στοιχεία για το σχολικό χρόνο στην Ελλάδα και άλλες 35 χώρες παγκοσμίως:

Διδακτικές ώρες ανά σχολικό έτος:

**Πόσες ώρες μαθημάτων παρακολουθούν οι Έλληνες μαθητές ηλικίας 7-8 ετών;

Τα στοιχεία του Ο.Ο.Σ.Α. δείχνουν ότι στη χώρα μας-στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα-οι ώρες μαθημάτων είναι 828 ετησίως.

Μέσος όρος χωρών ΟΟΣΑ: 710 ώρες

Μέσος όρος χωρών Ε.Ε.: 783 ώρες

Περισσότερες ώρες: 1094 (Χιλή)

Λιγότερες ώρες: 555 (Ουγγαρία)

**Πόσες ώρες μαθημάτων παρακολουθούν οι Έλληνες μαθητές ηλικίας 9-11 ετών ;

Σύμφωνα με τον Ο.Ο.Σ.Α., οι ώρες μαθημάτων στην Ελλάδα ανέρχονται σε 889 ετησίως.

Μέσος όρος χωρών ΟΟΣΑ: 810 ώρες
Μέσος όρος χωρών Ε.Ε.: 819 ώρες


Περισσότερες ώρες 1094 (Χιλή)
Λιγότερες ώρες 601 (Ουγγαρία)

** Πόσες ώρες μαθημάτων παρακολουθούν οι Έλληνες μαθητές ηλικίας 12 -14 ετών;

Τα στοιχεία του Οργανισμού λένε 953 ώρες ετησίως.

Μέσος όρος χωρών ΟΟΣΑ:896 ώρες
Μέσος όρος χωρών Ε.Ε.: 892 ώρες


Περισσότερες ώρες 1167 (Μεξικό)
Λιγότερες ώρες 694 (Ουγγαρία)

Εβδομάδες, ημέρες και ώρες εργασίας εκπαιδευτικών:

**Πόσο εργάζονται οι Έλληνες εκπαιδευτικοί στο Δημοτικό;

Τα στοιχεία του Ο.Ο.Σ.Α. δείχνουν ότι δουλεύουν 40 εβδομάδες, 195 ημέρες και 751 διδακτικές ώρες. (δεν υπολογίζονται οι εφημερίες, οι ώρες προετοιμασίας, διορθωμάτων κ.α.) Συνολικός χρόνος εργασίας στο σχολείο: 1500 ώρες!


Μέσος όρος χωρών ΟΟΣΑ: 38 εβδομάδες,187 ημέρες, 812 διδακτικές ώρες, συνολικός χρόνος εργασίας 1185 ώρες
Μέσος όρος χωρών Ε.Ε.: 38 εβδομάδες,185 ημέρες, 806 διδακτικές ώρες, συνολικός χρόνος εργασίας 1201 ώρες


Περισσότερες: 43 εβδομάδες (Ισραήλ), 204 ημέρες (Κορέα),1080 διδ. ώρες (Η.Π.Α.), συνολικός χρόνος εργασίας 1540 ώρες (Εσθονία)

Λιγότερες: 34 εβδομάδες (Ρωσία), 164 ημέρες (Ρωσία), 630 διδ. ώρες (Εσθονία), συνολικός χρόνος εργασίας 800 ώρες (Βραζιλία, Μεξικό)

**Πόσο εργάζονται οι Έλληνες εκπαιδευτικοί στο Γυμνάσιο;

Τα στοιχεία του Ο.Ο.Σ.Α. δείχνουν ότι δουλεύουν 38 εβδομάδες, 185 ημέρες και 559 διδακτικές ώρες. (δεν υπολογίζονται οι εφημερίες, οι ώρες προετοιμασίας, διορθωμάτων κ.α.) Συνολικός χρόνος εργασίας στο σχολείο: 1425 ώρες!

Μέσος όρος ΟΟΣΑ: 38 εβδομάδες,185 ημέρες, 717 διδακτικές ώρες, συνολικός χρόνος εργασίας 1214 ώρες
Μέσος όρος Ε.Ε.: 37 εβδομάδες,182 ημέρες, 672 διδακτικές ώρες, συνολικός χρόνος εργασίας 1173 ώρες

Περισσότερες: 42 εβδομάδες (Δανία, Μεξικό), 204 ημέρες (Κορέα),1080 διδ. ώρες (Η.Π.Α.), συνολικός χρόνος εργασίας 1650 ώρες (Ισλανδία)
Λιγότερες: 33 εβδομάδες (Ιρλανδία), 167 ημέρες (Ιρλανδία, Ιταλία), 548 διδ. ώρες (Κορέα), συνολικός χρόνος εργασίας 735 ώρες (Ιρλανδία)


Μελετώντας, λοιπόν, τα στοιχεία του Ο.Ο.Σ.Α. από πουθενά δεν προκύπτει αυτό που ισχυρίζεται ο δημοσιογράφος Απόστολος Λάκασας στην «Καθημερινή» ότι, δηλαδή, οι μαθητές διδάσκονται λιγότερες μέρες και ώρες. Αντιθέτως, σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις η Ελλάδα εμφανίζεται πάνω από το μέσο όρο!!!

Πού στήριξε το άρθρο του ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος; Μήπως σε μία ερευνα που το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο πραγματοποίησε το 2003 με πληροφορίες απο το 2001 και παλιότερες; Αν ναι, λυπάμαι πολύ γιατί κάτι τέτοιο δε φανερώνει ούτε υπευθυνότητα ούτε επαγγελματισμό και παράλληλα γεννά και υποψίες...

Τα στοιχεία που παραθέτω δημοσιεύθηκαν πέρυσι απο τον Ο.Ο.Σ.Α. και έχουν ως έτος αναφοράς το 2006, άρα είναι πολύ πιο πρόσφατα – και συνεπώς πιο έγκυρα - απ’αυτα που δημοσίευσε η «Καθημερινή»!

Επιπλέον, θα ήθελα να προσθέσω πως οι πληροφορίες που αφορούν τα Δημοτικά έχουν ως ένα βαθμό αλλάξει, αφού φέτος λειτουργούν τα 800 Δημοτικά με αναμορφωμένο πρόγραμμα που προσφέρουν υποχρεωτικό 7ωρο(!!!) σε όλους τους μαθητές. Άρα ο συνολικός χρόνος διδασκαλίας αυτών των μαθητών έχει εκτιναχτεί (καλώς ή κακώς) στα ύψη και δύσκολα θα βρούμε παρόμοιο στις χώρες της Ευρώπης και του Ο.Ο.Σ.Α.!!!

Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι-κατά τη γνώμη μου- το να μετράμε εβδομάδες, μέρες, ώρες, λεπτά ή δευτερόλεπτα δε βοηθάει ιδιαίτερα να λυθούν τα προβλήματα της εκπαίδευσης, αφού το θέμα δεν είναι μόνο ποσοτικό αλλά κυρίως ποιοτικό. Η Φινλανδία για παράδειγμα, δε φαίνεται να έχει «βαρύ» σχολικό πρόγραμμα, ωστόσο, το εκπαιδευτικό της σύστημα αναγνωρίζεται ως ένα από τα καλύτερα παγκοσμίως. Τελικά,μήπως θα έπρεπε να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας στην ποιότητα και όχι μόνο στην ποσότητα;

Χώρες του Ο.Ο.Σ.Α.:Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Δανία, Αγγλία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ιαπωνία, Κορέα, Λουξεμβούργο, Μεξικό, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σκοτία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, Τουρκία, Η.Π.Α.

Συνεργαζόμενες χώρες:Βραζιλία, Χιλή, Εσθονία, Ισραήλ, Ρωσία, Σλοβενία

Η έκθεση του Ο.Ο.Σ.Α: http://www.oecd.org/document/24/0,3343,en_2649_39263238_43586328_1_1_1_1,00.html

Με εκτίμηση,

Στέφανος Φατόλας - Δάσκαλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου